تمامی مطالب علمی این سایت، به تایید تیم علمی پزشکی داروسازی پارسینه طب رسیده است.

کمبود کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی حیاتی است زیرا بدن شما از آن برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های محکم استفاده می‌کند و باید برای عملکرد صحیح قلب و سایر عضلات به میزان لازم تامین شود. کلسیم عنصر کلیدی هدایت الکتریسیته در بدن است و سیستم عصبی شما برای عملکرد مناسب، اعصاب شما برای انتقال پیام بین مغز و بقیه اعضای بدن، عضلات شما برای حرکت و استخوان های شما برای استحکام، رشد و بهبودی به کلسیم نیاز دارند

کلسیم یکی از مهم ترین مواد مغذی در بدن شما است. بیش از 69 درصد از کلسیم، در استخوان ها و دندان ها ذخیره شده اند و از عملکرد و ساختار اسکلت آن ها پشتیبانی می کنند.مابقی کلسیم بدنتان در سایر اندام های مهم، مانند انقباض عضلانی، عروق خونی و افزایش خون از طریق سیستم ایمنی در بدن است.

اما با وجود اینکه یکی از مهمترین مواد معدنی برای سلامتی انسان می باشد، اکثر مردم هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارند.در واقع 68 درصد جمعیت کل جهان از کمبود کلسیم رنج می برند.دختران و پسران نوجوان، زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال در معرض خطر بالاتری از کمبود کلسیم قرار دارند.

زنان در دوران یائسگی، گیاهخواران و کسانی که تحمل مصرف لبنیات را ندارند، نسبت به افراد دیگر بیشتر به کلسیم نیاز دارند. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک در مورد علائم کمبود کلسیم توضیح خواهیم داد.

زمانیکه دچار درد و گرفتگی عضلات شده اید، دست ها و پاهایتان سوزن سوزن می شود یا بی حس است و با شکستگی های مکرر دست و پا روبه رو هستید، باید مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم را افزایش دهید

هنگامی‌که کلسیم کافی دریافت نکنید، خطر ابتلا به اختلالاتی مانند پوکی استخوان، استئوپنی، تغییرات دندانی، آب مروارید، کاهش قدرت مغز و سایر بیماری‌های مرتبط با کمبود کلسیم (هیپوکلسمی) در شما افزایش می‌یابد. کودکانی‌که در سن رشد خود کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است در بزرگسالی دچار کوتاه‌قدی شوند.

پس شما باید مقدار کلسیم توصیه شده برای مصرف روزانه را از طریق غذایی که می‌خورید و مصرف مکمل‌های مختلف، برای بدن خود تامین کنید

شایع ترین علائم کمبود کلسیم

از شایع ترین علائم کمبود کلسیم می توان به ضعف استخوان و دندان ها اشاره کرد. متاسفانه کمبود کلسیم یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان به ویژه در میان سالمندان و زنان یائسه است.

عوامل بسیاری می توانند منجر به کمبود کلسیم شوند. بیشتر اوقات این وضعیت در اثر کمبود کلسیم در رژیم غذایی، افزایش سن، کبود ویتامین D و تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد.

کلسیم یکی از مهمترین مواد مغذی در بدن شماست. حدود ۹۹ درصد کلسیم در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می شود، در حالی که بقیه در خون، عضلات و سایر بافت ها وجود دارد. بدن از این ماده معدنی برای انجام بسیاری از عملکردهای مهم از جمله ارسال پیام های مهم از طریق سیستم عصبی استفاده می کند.

مردم اغلب علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم را نادیده می گیرند تا زمانی که مشکل جدی شود. در حالی که اطلاع از شایع ترین علائم کمبود کلسیم خیلی مهم است. با شناسایی علائم و درمان به موقع به راحتی می توانید از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنید. پزشک می تواند با یک آزمایش خون ساده، سطح کلسیم شما را بررسی کند.

مقدار توصیه شده روزانه كلسیم روزانه (RDI) برای بیشتر بزرگسالان 1000 میلی گرم در روز است، اگرچه زنان بالای 50 سال و افراد بالای 70 سال باید 1200 میلی گرم در روز مصرف كنند، در حالی كه به كودكان 4 تا 18 ساله توصیه می شود 1300 میلی گرم مصرف كنند.

برای کاهش خطر کمبود کلسیم، باید مقدار توصیه شده کلسیم در روز را از طریق رژیم غذایی خود تامین کنید. در صورت لزوم، می توانید پس از مشورت با پزشک خود از مکمل های کلسیم هم استفاده کنید.

درد و گرفتگی عضلات

یکی از رایج ترین علائم کمبود کلسیم، درد و گرفتگی عضلات است. کمبود کلسیم کافی باعث حساسیت بیش از حد سلول های عصبی شده و منجر به گرفتگی و درد ناگهانی عضلات می شود.

کشیدگی های غیرقابل کنترل عضلانی و همچنین بی حسی و احساس گزگز در دست ها و پاها نیز به همین دلیل رخ می دهد. علاوه بر این، سطح پایین کلسیم ممکن است سیستم عصبی را مختل کند. این شرایط به نوبه خود بر عملکرد اعصاب تأثیر می گذارد. اگر با وجود مصرف آب کافی و میزان هموگلوبین مناسب، گرفتگی و درد عضلانی را به طور منظم تجربه می کنید، وقت آن رسیده که سطح کلسیم را بررسی کنید.

ضعیف شدن استخوان

کمبود کلسیم در بدن می تواند به سلامت استخوان ها آسیب برساند. این ماده معدنی برای ساخت استخوان ها و استحکام آنها بسیار حیاتی است. با کم بودن کلسیم، استخوان ها ضعیف شده و منجر به افزایش پوکی استخوان و شکستگی می شود. استخوان های ضعیف در طولانی مدت، می توانند بر قد و قدرت کلی فرد نیز تأثیر بگذارند. به همین دلیل والدین باید در مورد اینکه فرزندانشان به ویژه در طول سالهای رشد غذاهای غنی از کلسیم مصرف می کنند؛ مطمئن شوند.

سالمندان، به ویژه زنان پس از یائسگی، باید از مکمل های کلسیم برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان و شکستگی هایی که با افزایش سن رخ می دهد، استفاده کنند.

دندان های ضعیف

شایع ترین علائم کمبود کلسیم | پزشکت

کمبود کلسیم حتی می تواند علائم خود را در دندان ها نشان دهد. کلسیم یک ترکیب مهم در ساختار دندان است. از این رو کمبود آن می تواند باعث ایجاد تأخیر و نقص در رشد دندان کودکان شود. بزرگسالان همچنین ممکن است موارد بیشتری از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دهان را تجربه کنند.

عفونت های مکرر

کلسیم همچنین برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم مورد نیاز است. از طرفی هم کلسیم به بدن در مقابله با ویروس ها، باکتری ها، مخمرها و قارچ ها کمک کند. به همین دلیل افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر دچار سرماخوردگی و عفونت می شوند.

بعلاوه، کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی قلیایی است که سطح اکسیژن خون را افزایش می دهد. باکتری ها و قارچ ها نمی توانند در محیط های قلیایی، زنده بمانند. همچنین کلسیم روند بهبودی زخم ها و جراحات را تسریع می بخشد.

کاهش وزن

شایع ترین علائم کمبود کلسیم | پزشکت

مصرف کلسیم کافی برای رسیدن به وزن مناسب بدن مهم و ضروری است. كلسیم در رژیم غذایی نقشی اساسی در تنظیم متابولیسم انرژی دارد كه كاهش وزن را تسریع می كند، در حالی كه رژیم های كم كلسیم باعث كاهش وزن و چربی می شوند.

افزایش علائم PMS

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک مشکل شایع است که زنان با آن روبرو هستند. علائم این سندرم شامل بی حالی، هوس غذایی، نفخ و گرفتگی است. این علائم پس از شروع تخمک گذاری در نیمه دوم چرخه قاعدگی شروع می شوند و 1 یا 2 روز پس از شروع قاعدگی از بین می روند. علائم PMS تا حدی مشکل خاصی را ایجاد نمی کنند، اما اگر علائم ماه به ماه شدیدتر شوند، ممکن است به دلیل کمبودهای تغذیه ای باشد. کمبود کلسیم می تواند یک دلیل افزایش علائم سندرم پیش از قاعدگی باشد. کلسیم از نوسانات چرخه ای در طول چرخه قاعدگی جلوگیری کرده و منجر به کاهش شدت PMS می شود.

این ماده معدنی همچنین در رشد طبیعی رحم و هورمون های تخمدان در زنان نقش دارد. بررسی در سال 2000 که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، نشان داده که مکمل های کلسیم می توانند به تسکین علائم PMS کمک کنند.

تاخیر بلوغ در دختران نوجوان

دخترانی که از اوایل کودکی کمبود کلسیم دارند ممکن است بلوغ تاخیری را تجربه کنند. علاوه بر آن کمبود کلسیم ممکن است منجر به مشکلات قاعدگی مانند بی نظمی قاعدگی و گرفتگی شدید قاعدگی شود. حتی می تواند باعث اختلال در عملکرد تولید مثل در مراحل بعدی زندگی شود.

مطالعه ای که در سال 2008 در ژورنال Pediatrics منتشر شد، خاطرنشان می کند که مصرف کم یا جذب کم کلسیم و ویتامین D در کودکان و نوجوانان ممکن است رشد آنها در دوران بلوغ را محدود کند. یک رژیم غذایی کم کلسیم باعث اختلال در تعادل مواد معدنی ستون فقرات کمر در دوران بلوغ دختران می شود.

از آنجا که تاخیر در شروع بلوغ در دختران نوجوان به کمبود کلسیم ربط پیدا می کند، اگر کودک شما این مشکل را دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

اختلالات خواب

مشکلات در خواب در طول شب می تواند تأثیر مستقیمی بر روحیه و میزان توانایی شما در طول روز داشته باشد. کمبود مداوم علائم و نشانه خوبی نیست. دلایل مختلفی می تواند منجر به بروز اختلالات خواب شود که کمبود کلسیم تنها یکی از آنهاست.

کلسیم در تولید ملاتونین، هورمون خواب که به حفظ چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند، موثر است. این هورمون خواب به طور طبیعی در طول شب افزایش می یابد تا شما بتوانید راحت تر بخوابید؛ اما کمبود کلسیم در بدن، تولید ملاتونین را مختل می کند. علاوه بر این، کلسیم همچنین به عنوان یک شل کننده طبیعی بدن عمل می کند.

اگر در خوابیدن یا هنگام خواب مشکل دارید، سطح کلسیم خود را بررسی کنید. حتی نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب می تواند خواب را بهبود ببخشد

بیماری کمبود کلسیم چیست؟

کمبود کلسیم، که به عنوان هیپوکلسمی شناخته می شود، یک مشکل سلامتی جهانی است و مردم در سراسر جهان به راحتی کلسیم را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند.وقتی که مصرف کلسیم پایین باشد، خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را افزایش می دهد، که عبارتند از:

استئوپنی:

از دست دادن قدرت استخوان ها و ضعیف شدن آنها بیش از حد نرمال است، که به عنوان استئوپنی شناخته می شود.این یک شروع برای پوکی استخوان است که استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و خطر شکستگی را افزایش می دهد.

اگر بدنتان کلسیم کافی نداشته باشد، نمی تواند عملکرد های پایه را به طور هماهنگ انجام دهد از همین روی کلسیم را از استخوان ها می گیرد، تا کمبود آنها را تامین کند.اگر این عملکرد طول بکشد، تراکم معدنی استخوان به نقطه استئوپنی و یا حتی بدتر شدن یعنی پوکی استخوان می رسد.

از آنجا که کلسیم در سراسر بدن بسیار حیاتی است، علائم کمبود کلسیم می تواند در هر قسمتی از بدن نشان داده شود و به روش های مختلفی بروز می کند.

نوشتهٔ بعدی
کنترل فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مطالب
سایر مقالات
فهرست